O szkole
Specjalny Ośrodek Szkolno - Wychowawczy w Sanoku jest placówką stosunkowo młodą, gdyż powstał dopiero w 1961r. Zaczął funkcjonować od 1 września 1961r. pod nazwą Państwowy Zakład Wychowawczy w oparciu o wydane przez Kuratorium Okręgu Rzeszowskiego - orzeczenie organizacyjne z dnia 3 sierpnia 1961r. Siedzibą Zakładu Wychowawczego w Sanoku stał się budynek internatu po zlikwidowanym Liceum Pedagogicznym przy ul. Lipińskiego 34.
Rok 1999 - to rok wprowadzenia Reformy Oświatowej. W SOSW zostaje utworzone Gimnazjum Specjalne dla uczniów z lekkim stopniem upośledzenia i dla uczniów z umiarkowanym i znacznym stopniem upośledzenia. Od 1.IX.2002 została utworzona Zasadnicza Szkoła Zawodowa o kierunku: kucharz małej gastronomii oraz zorganizowana pracownia komputerowa.
Walory ośrodka
SOSW w Sanoku zapewnia wychowankom całkowitą fachową opiekę, naukę, dobre warunki do pełnej rewalidacji, rehabilitacji oraz wychowanie i przygotowanie uczniów do udziału w życiu społecznym na miarę ich indywidualnych możliwości. Zadania te ośrodek realizuje poprzez zespoloną działalność nauczycieli, wychowawców, pracowników służby zdrowia i poradni psychologiczno - pedagogicznej oraz instytucje wspomagające realizację procesu rewalidacyjnego.
Dzięki stosowaniu specjalnych metod w nauczaniu i wychowaniu każdy uczeń ma możliwość osiągnięcia wszechstronnego rozwoju w dostępnym mu zakresie. Umiejętne, sprawne, profesjonalne wspomaganie rozwoju każdego dziecka jest realizowane dzięki bardzo dobremu przygotowaniu zawodowemu nauczycieli. Cały proces rewalidacyjny dziecka wspierają ponadto: psycholog, pedagog, rehabilitant, logopeda.
Praca z każdym dzieckiem opiera się na:
- wielospecjalistycznej diagnozie (lekarskiej, psychologicznej, pedagogicznej, sprawności ruchowej, formach komunikowania się, rozwoju mowy oraz poziomu funkcjonowania społecznego),
- indywidualnym programie rewalidacyjnym opracowanym dla potrzeb każdego dziecka,
- indywidualnych i grupowych formach rewalidacji, terapii i stymulacji rozwoju każdego dziecka (psychoterapia, terapia mowy, terapia prze sztukę, gimnastyka korekcyjna, zajęcia korekcyjno-kompensacyjne, hipoterapia, polisensoryczne doświadczanie świata),
- ścisłej współpracy z rodzicami i instytucjami wspomagającymi rozwój dziecka,
- organizowaniu urozmaiconych, różnorodnych, atrakcyjnych form rewalidacji poprzez: rewalidacyjne zajęcia sportowe, rewalidacyjne,
- zajęcia komputerowe, turnusy rehabilitacyjne, zielone szkoły, wycieczki krajoznawczo-turystyczne.
|